Nejvýkonnější servery Nejvýkonnější servery
Dlouhodobý vítěz
ve srovnávacích testech výkonu

4. díl: Link building aneb budování sítě zpětných odkazů

Bez linkbuildingu nikdy kvalitní SEO nevybudujete. Příchozí (nebo také zpětné) odkazy jsou jedním ze tří nejsilnějších hodnotících faktorů Google algoritmu. Pokud chcete, aby se stránky vašeho webu zobrazovaly na co nejvyšší úrovni ve vyhledávání, budete téměř jistě muset budovat síť zpětných odkazů.

„Zpětné odkazy jsou penězi internetu. Webové stránky, které disponují velkou mírou zpětných odkazů považuje algoritmus Google za hodnotné a "autoritativní" a odměňuje je vysokým hodnocením. Naopak ale weby bez zpětných odkazů jsou algoritmy odsouzeny k zapomnění.“

Tim Soulo, marketingový ředitel Ahrefs.com

Hypertextové odkazy (častěji pouze „odkaz“) umožňují uživatelům snadný pohyb mezi internetovými stránkami. Propojují weby, obrázky, videa, soubory, prostě vše, co lze na internet uploadovat.

Vyhledávače odkazy používají k procházení webu. Procházejí jimi odkazy mezi stránkami v rámci jednoho webu i napříč celým internetem. Z toho důvodu zpětné odkazy dělíme na interní a externí. Interními odkazy nazýváme odkazy propojující webové stránky v rámci jedné domény. Externí odkazy pak z logiky věci označují odkazy směřující z jedné domény na další, zcela jinou doménu.

Odkazy na weby dáváme proto, aby se uživatelé mohli snadněji orientovat v procházeném obsahu. Kliknutím na odkaz se dostanou dál ve čtení na něco, co je v původním textu zaujalo. Čím víc takových odkazů na různé stránky na webu je, tím je pro vyhledávače důvěryhodnější, relevantnější a nakonec i populárnější mezi uživateli. Proto je budování zpětných odkazů (tzv. linkbuilding nebo link building) jednou z klíčových disciplín v rámci optimalizace pro vyhledávače.

Linkbuilding

Link building je de facto budování reputace webu. Účelem budování zpětných odkazů je zlepšovat autoritu webu v očích algoritmů. Čím více relevantních stránek bude na web odkazovat, tím více lidí jej navštíví a o to lepšího umístění dosáhne ve výsledcích SERP. To ovšem nejsou jediné důvody pro budování zpětných odkazů. Kromě vyšších pozic ve vyhledávání a zvýšení organické návštěvnosti také link building zlepšuje indexaci webu ve vyhledávačích a zpřístupňuje užitečný obsah uživatelům – potenciálním zákazníkům.

Zpětné odkazy lze získat buď cíleným linkbuildingem, nebo výsledkem jiných marketingových činností. Dobře odpracovaný linkbuilding pomůže budovat značku a zvyšovat autoritu v oboru. Ale skutečnou nirvánou pro SEO je získávání odkazů od ostatních uživatelů bez práce a bez vyžádání. To je něco, o co by každý provozovatel webu měl dlouhodobě usilovat. Lze toho dosáhnout například slavnostním uvedením nového produktu na trh. Přelomový výrobek má potenciál oslovit média a získat silnou publicitu. A s ní jde vždy ruku v ruce se spoustou zpětných odkazů.

Další šance k získání zpětného odkazu je, že web disponuje tak skvělým obsahem, až se pro velkou část zákazníků stane tím nejlepším průvodcem v daném oboru. V takovém případě na něj budou spokojení zákazníci odkazovat zcela přirozeně.

Kvalita a relevance zpětných odkazů

Je třeba hlídat, aby zpětné odkazy směřující na web pocházely ze stránek s vysokou mírou autority. Pokud se může web se zpětným odkazem pochlubit dlouhodobě vysokou návštěvností, má v měřítkách Google algoritmu pravděpodobně i vysokou autoritu. Čím vyšší autoritu odkazující web má, tím víc jí skrze odkaz přejde i na odkazované stránky.

Kvalitu zpětného odkazu určuje i to, na jaké stránce se odkazy nachází (kontextová relevance odkazující a odkazované stránky), co je v textu odkazu (nebo alternativním popisu obrázku), kde je odkaz na odkazující stránce umístěný, jak dlouho je na stránce umístěný, jakou návštěvnost odkazující stránka má a jak je její obsah relevantní tomu na cílovém webu.

Nejlepší zpětný odkaz je tedy takový, který směřuje z webu s vysokou návštěvností a s relevantním obsahem pro daný obor a jeho publikum, je zasazen na atraktivním místě (v nadpisu či tělu textu) a obsahuje důležité klíčové slovo nebo frázi.

Vyhodnocování linkbuildingu

Link building můžeme vyhodnotit jedině ve chvíli, kdy sami dobře známe výchozí situaci. Proto je nutné před všemi linkbuildingovými aktivitami provést prvotní audit stránek. Teprve na něm lze tvořit strategii a vymýšlet vhodné linkbuildingové techniky a díky tomu i efektivně vyhodnocovat úspěšnost kampaně.

K vyhodnocení nejlépe poslouží staré dobré Google Analytics. Díky nim získáme důležitá data o návštěvnosti a můžeme srovnávat její nárůst před začátkem, v průběhu a po skončení kampaně.

Dále existuje spousta marketingových nástrojů, díky kterým lze například srovnat pozice dotčených stránek ve výsledcích vyhledávání na předem stanovená klíčová slova.

Ovšem tak, jako u mnoha disciplín online marketingu, i u budování zpětných odkazů platí, že čeho chcete dosáhnout (a co přesně budete měřit), je nakonec pouze na vás. Budování zpětných odkazů není výkonnostně zaměřený marketing a nelze z něj očekávat okamžité prodeje a návratnosti. Jako jeden z nástrojů SEO spíš pomáhá budovat značku, zvyšovat organickou návštěvnost a až druhotně může zvyšovat obrat podnikání. Je to dlouhodobá časová investice, která se vyplácí pomalu.